Młodzi w świecie globalnych ryzyk i kryzysów społecznych. Podziały, zróżnicowania, wykluczenia – konferencja Sekcji Socjologii Młodzieży i Edukacji PTS i Pracowni Badań nad Młodzieżą Instytutu Socjologii Uniwersytetu Zielonogórskiego, 9.06.2022
W dniu 9 czerwca b.r. odbyła się konferencja on-line pt. „Młodzi w świecie globalnych ryzyk i kryzysów społecznych. Podziały, zróżnicowania, wykluczenia”, która zorganizowana została we współpracy Pracowni Badań nad Młodzieżą Instytutu Socjologii Uniwersytetu Zielonogórskiego i Sekcji Socjologii Młodzieży i Edukacji PTS.
W konferencji wzięło udział ponad 40 osób z różnych ośrodków naukowych w Polsce oraz ukraińscy socjologowie z Charkowskiego Uniwersytetu Narodowego im. Wasyla Karazina współpracujący z Pracownią Badań nad Młodzieżą IS UZ. Uczestnicy i uczestniczki wysłuchali ponad 30 referatów. Spośród zaprezentowanych wystąpień większą część stanowiły osoby spoza SSMiE. Nieobecna na konferencji przewodnicząca sekcji – prof. Izabela Grabowska, wystosowała list do wszystkich zgromadzonych na tym wydarzeniu – list został odczytany podczas otwarcia konferencji.
Biorąc pod uwagę dużą liczbę zgłoszonych referatów organizatorzy zaproponowali 2 sesje wspólne: Młodzież pod lupą badaczy, Głos ukraińskich badaczy w sprawie młodzieży i wojny oraz dwa bloki sesji równoległych poświęconych problematyce edukacji, kondycji emocjonalno-psychicznej młodzieży, obywatelskości a także ekologii Prezentowano również badania i ustalenia dotyczące nowych wymiarów wykluczenia oraz religijności, pracy zdalnej, zagrożeń i ryzyk (sesje moderowane były przez pracowników Pracowni Badań nad Młodzieżą Instytutu Socjologii Uniwersytetu Zielonogórskiego: prof. Marię Zielińską, prof. Beatę Trzop, prof. Dorotę Szaban oraz dra Krzysztofa Lisowskiego).
Merytoryczną część konferencji rozpoczęła prof. Krystyna Szafraniec. wykładem inauguracyjnym pt. Młodzież, młodzi czy młode pokolenie? Profesor Szafraniec skoncentrowała się na kwestiach teoretycznych związanych z pokoleniem i pokoleniowością. Przedstawiła jedną z perspektyw teoretycznych tj. koncepcję pokolenia Karla Mannheima jako właściwą do wyjaśniania zmiany społecznej również we współczesnym świecie. Podkreśliła wagę stosowania szerszego kontekstu w badaniach empirycznych młodzieży. To właśnie postulat spojrzenia na młodzież przez pryzmat zmiany kulturowej wybrzmiał najsilniej i ukierunkował dalszą dyskusję w poszczególnych sesjach tematycznych.
Jako organizatorzy szczególnie chcielibyśmy podkreślić udział w konferencji badaczy ukraińskich. W kontekście wojny w Ukrainie udział w sesji końcowej był dla uczestników i samych prelegentów ważny i momentami przejmujący. Ukraińskich socjologów przywitała w ich języku nasza koleżanka dr Magdalena Pokrzyńska. W swoim wystąpieniu wyraziła poparcie dla obywateli Ukrainy dla ich heroicznych działań w obronie ojczyzny.
Czworo socjologów z Charkowa: Ludmila Sokuryanska, Alexander Golikov, Roman Borysov oraz Vira Kutyrova zaprezentowało najnowsze ustalenia odnoszące się do sytuacji młodzieży ukraińskiej w czasie wojny, wskazując w swoich wystąpieniach na dotychczasowe osiągnięcia socjologii młodzieży w badaniach ukraińskich. Podkreślali rolę współpracy z naukowcami z polskich ośrodków w tym również ze środowiskiem socjologów zielonogórskich. Uczestnicy wysłuchali wystąpień odnoszących się do funkcjonowania w sytuacji globalnych ryzyk (pandemii i wojny): Distance learning in the context of pandemic and military risks: assessments of distance education actors in Ukraine oraz Is happiness possible during the war: analysis of value shifts on students' essay materials.
Z naukowymi efektami naszych obrad i dyskusji będzie można zapoznać się w najbliższych tomach Rocznika Lubuskiego.