Wymagania stawiane pracom dyplomowym realizowanym na kierunku Projektowanie społeczne
Rola i znaczenie pracy dyplomowej w rozwoju zawodowym
Absolwenci/absolwentki kierunku Projektowanie społeczne potrafią kreować procesy społeczne, kulturowe, gospodarcze i polityczne zarówno jako członkowie/członkinie zespołów projektowych jak również ich liderzy/liderki. W swojej pracy wykorzystują wiedzę dotyczącą programowania strategicznego, zarządzania strategicznego i zarządzania publicznego, strategii marketingowych i in. Mogą być, między innymi autorami/autorkami, współautorami/współautorkami, uczestnikami/uczestniczkami, koordynatorami/koordynatorkami, konsultantami/konsultantkami lub ewaluatorami/ewaluatorkami projektów społecznościowych lub biznesowych realizowanych przez instytucje publiczne, organizacje społeczne oraz przedsiębiorstwa prywatne i społeczne. Przygotowanie pracy dyplomowej, dzięki współpracy z promotorem/promotorką i dyskusji z innymi uczestnikami/uczestniczkami grupy seminaryjnej, powinno wzmocnić ich kompetencje i umiejętności w tym zakresie. Praca dyplomowa ma wykazać gotowość autora/autorki do pełnienia wymienionych ról.
Formy pracy dyplomowej
Projekt badawczo-interwencyjny to plan skoordynowanych działań ukierunkowanych na uzyskanie określonych zmian w sferze gospodarczej i/lub społecznej, czyli koncepcja rozwiązania zidentyfikowanego problemu. Projekt powinien być oparty na trafnym rozpoznaniu sytuacji, samodzielnie przeprowadzonej diagnozie potencjałów i potrzeb, dzięki wykorzystaniu teorii i metodologii nauk społecznych i pokrewnych. W zależności od podjętego tematu, projekt może zawierać elementy wdrożeniowe. Autor/autorka projektu powinien stosować odpowiednie zasady, metody, techniki i narzędzia z zakresu opracowania i zarządzania projektami (np. zasada SMART, mapa interesariuszy, schemat Gantta, analiza ryzyka, opis pakietów roboczych). W pracy autor/autorka wykazuje się znajomością metodologii badań społecznych, umiejętnością wykorzystania teorii w odniesieniu do podejmowanej problematyki, znajomością aktualnej literatury dotyczącej podejmowanej problematyki, umiejętnością przeprowadzenia analiz, opracowania wyników i ich interpretacji.
Struktura projektu badawczo-interwencyjnego
Praca powinna zawierać następujące elementy:
przyjętej perspektywy teoretycznej, podstawowych pojęć oraz przeglądu wyników dotychczasowych badań (część teoretyczna)
Wymogi edytorskie pracy dyplomowej
Praca dyplomowa powinna spełniać następujące wymagania:
podpisem (nad wstawianym obiektem) z podaniem źródła (pod wstawianym obiektem)
Studium przypadku wybranej interwencji to ewaluacja zaplanowanych i skoordynowanych działań zrealizowanych w sferze biznesowej i/lub społecznej, ukierunkowanych na osiągniecie określonych efektów. Studium przypadku jest pracą empiryczną, która polega na ocenie, w jakim stopniu zaplanowane działania przyczyniły się do osiągnięcia uzyskanych efektów. Ważną częścią pracy są rekomendacje praktyczne, których celem jest poprawa efektywności działań analizowanego rodzaju. Autor/autorka pracy do analizy przypadku interwencji wykorzystuje metodologię badań społecznych, teorię adekwatną do podejmowanej problematyki, aktualną literaturę, zasady analiz, opracowania i interpretacji wyników oraz wykazuje się umiejętnością stosowania odpowiednich zasad, metod, technik i narzędzi z zakresu opracowania i zarządzania projektami.
Struktura studium ewaluacji przypadku interwencji
Praca powinna zawierać następujące elementy:
Wymogi edytorskie pracy dyplomowej
Praca dyplomowa powinna spełniać następujące wymagania:
podpisem (nad wstawianym obiektem) z podaniem źródła (pod wstawianym obiektem)
Przegląd dokumentów o charakterze projektowym jest pracą empiryczną. Polega na ocenie i porównaniu wybranych planów działania (np. projektów, programów strategicznych, rozwojowych) w sferze biznesowej i/lub społecznej lub ich wybranych aspektów. Ocena może się odnosić do sposobów ich opracowania dokumentów, zgodności z zasadami ich tworzenia, adekwatności zaplanowanych działań do problemów, na które odpowiadają, skuteczności sposobów zarządzania nimi i ich wdrażania, sposobu monitorowania i ewaluacji i in. Ważną częścią pracy dyplomowej w postaci przeglądu dokumentów są rekomendacje dotyczące ich tworzenia i treści. Autor/autorka pracy do przeglądu dokumentów o charakterze projektowym wykorzystuje metodologię badań społecznych, teorię adekwatną do podejmowanej problematyki, aktualną literaturę, zasady analiz, opracowania i interpretacji wyników oraz wykazuje się wiedzą dotyczącą odpowiednich zasad, metod, technik i narzędzi z zakresu opracowania i zarządzania projektami.
Struktura pracy przeglądowej
Praca powinna zawierać następujące elementy:
Wszystkie prace dyplomowe, niezależnie od przyjętej koncepcji winny zawierać: bibliografię (według standardu APA), wyjaśnienie pojęć i uzasadnienie ich zastosowania (słowa kluczowe lub koncepcje teoretyczne), diagnozę aktualnej sytuacji dotyczącej podejmowanego problemu, jasną oraz zgodną z przyjętymi założeniami strukturę, przypisy, aneksy (które zawierać powinny narzędzia), dane oraz listę dokumentów, którymi magistrant posługiwał się podczas pisania pracy wraz z informacją o dostępie. Możliwe są propozycje wychodzące poza zaproponowane schematy
Wymogi edytorskie pracy dyplomowej
Praca dyplomowa powinna spełniać następujące wymagania:
podpisem (nad wstawianym obiektem) z podaniem źródła (pod wstawianym obiektem)
Termin złożenia pracy dyplomowej
Zgodnie z §50 ust.1 pkt 2 Regulaminu Studiów na Uniwersytecie Zielonogórskim studenci ostatniego roku studiów powinni złożyć pracę dyplomową nie później niż do 30 czerwca.
W uzasadnionych przypadkach (§51 ust. 1 Regulaminu Studiów) Dziekan, na wniosek promotora lub studenta, może przesunąć termin złożenia pracy dyplomowej nie dłużej niż do 14 września (do końca letniej sesji poprawkowej). Wniosek powinien być zaopiniowany przez promotora. Na dzień złożenia wniosku student zobowiązany jest do posiadania w indeksie elektronicznym wszystkich wpisów w tym wpisu: niezal (lub ndst) z seminarium dyplomowego w pierwszym terminie. Ocena z drugiego terminu powinna zostać uzupełniona przez promotora w indeksie elektronicznym po zaakceptowaniu przez niego pracy dyplomowej, a przed złożeniem pracy w Biurze Obsługi Studenta.
Procedura antyplagiatowa
Zgodnie z §50 ust. 4 regulaminu, każda praca dyplomowa podlega sprawdzeniu z wykorzystaniem Jednolitego Systemu Antyplagiatowego
Procedura obsługi pracy dyplomowej w systemie Dziekanat
Zasady składania prac dyplomowych
W dniu złożenia wniosku student zobowiązany jest do posiadania w indeksie elektronicznym wpisu: niezal (lub ndst) z seminarium dyplomowego w pierwszym terminie. Ocena z drugiego terminu powinna zostać uzupełniona przez promotora w indeksie elektronicznym po zaakceptowaniu przez niego pracy dyplomowej, a przed złożeniem pracy w dziekanacie.
Biuro Obsługi Studenta Nr 1, al. Wojska Polskiego 69, 65-762 Zielona Góra.
Zasady przeprowadzania egzaminów dyplomowych
Egzamin obejmuje
zestawów.
Zagadnienia na egzamin dyplomowy
STUDIA II STOPNIA (obowiązujące od roku akademickiego 2022/2023)
opracowywania i wdrażania
Moduł społecznościowy
i międzynarodowej
i lokalnej
Moduł biznesowy
Wymagania stawiane pracom dyplomowym realizowanym na kierunku Socjologia
Podstawowa przesłanka wskazująca na konieczność zróżnicowania obu typów prac wynika ze stawianego celu – odmiennych umiejętności w jakie powinien zostać wyposażony student po ukończeniu studiów I i II stopnia na kierunku Socjologia.
Cel studiów I stopnia – nabycie umiejętności związanych zarówno z prowadzeniem badań społecznych, jak i umiejętności zastosowania podstawowych koncepcji teoretycznych w interpretowaniu zjawisk społecznych.
Cel studiów II stopnia – zaawansowana sprawność w uwzględnieniu szerszych perspektyw teoretycznych, zdolności lokowania problemów badawczych na tle ogólniejszych procesów cywilizacyjnych oraz umiejętność przeprowadzenia analiz porównawczych – także w perspektywie międzykrajowej (połączenie umiejętności zawodowych z interpretacją, wyjaśnianiem mechanizmów działań i zachowań jednostek oraz procesów społecznych za pomocą teorii socjologicznych).
Kryterium zróżnicowania kwalifikacji nabytych przez studentów stało się podstawą do skonstruowania odmiennych dyrektyw dotyczących wymagań, treści merytorycznych oraz formy prac dyplomowych. W obu przypadkach chodzi o sprawdzenie nabytych przez studentów umiejętności jako efektu końcowego obu typów kursu.
Praca dyplomowa na studiach I stopnia – może być realizowana w trzech postaciach:
1) PRACA EMPIRYCZNA - celem jest wykazanie się warsztatem metodologicznym i proceduralnym poprzez praktyczną realizację badań. Praca winna zawierać trzy części:
Struktura pracy, przypisy, bibliografia itp. zgodna z wymogami:
− format arkusza papieru: A4 (dwustronnie),
− czcionka: Times New Roman lub Calibri,
− wielkość czcionki podstawowej: 12 pkt,
− odstęp między wierszami: 1,5 wiersza,
− marginesy: górny: 2,5 cm, dolny: 2,5 cm, lewy: 3,5 cm, prawy: 1,5 cm (marginesy lustrzane)
− stosować justowanie (wyrównanie tekstu do obu marginesów),
− wszystkie strony pracy są ponumerowane, a numer znajduje się u dołu strony.
− grafika w pracy – wykresy, tabele, schematy, rysunki powinny zostać opatrzone odpowiednim podpisem z podaniem źródła
2) PRACA – PROJEKT BADAWCZY - praca o charakterze projektu powinna dotyczyć takich propozycji, które z uwagi na duże próby badawcze lub inne, zakrojone na szeroką skalę działania badawcze, na etapie pracy dyplomowej są niemożliwe do zrealizowania; praca powinna zawierać trzy części:
Struktura pracy, przypisy, bibliografia itp. zgodna z wymogami:
− format arkusza papieru: A4 (dwustronnie),
− czcionka: Times New Roman lub Calibri,
− wielkość czcionki podstawowej: 12 pkt,
− odstęp między wierszami: 1,5 wiersza,
− marginesy: górny: 2,5 cm, dolny: 2,5 cm, lewy: 3,5 cm, prawy: 1,5 cm (marginesy lustrzane)
− stosować justowanie (wyrównanie tekstu do obu marginesów),
− wszystkie strony pracy są ponumerowane, a numer znajduje się u dołu strony.
− grafika w pracy – wykresy, tabele, schematy, rysunki powinny zostać opatrzone odpowiednim podpisem z podaniem źródła
3) PRACA - PROJEKT INTERWENCJI SPOŁECZNEJ – rozumiany jako przesłanka, problem, który z różnych powodów wymaga interwencji rozumianej jako: przeciwdziałanie zagrożeniom, udoskonalanie istniejącego stanu rzeczy, zmiana sytuacji, czy wprowadzenie innowacji dla lepszego, bardziej efektywnego działania. Przedmiotem analizy mogą być tutaj określone instytucje, kategorie społeczne, czy grupy. Projekt interwencji społecznej ma charakter autorskiego pomysłu, a jego celem jest wykazanie się wrażliwością społeczną – percepcją „socjologiczną” rzeczywistości (uwrażliwienie na kwestie społeczne – rozpoznanie problemów społecznych), umiejętnością zastosowania warsztatu metodologicznego do podjętych kwestii oraz umiejętnością organizacyjną procesu planowania badań, by w jak najefektywniejszy sposób wspomniane innowacje wprowadzić. Projekt ten zawierać powinien trzy części:
Struktura pracy, przypisy, bibliografia itp. zgodna z wymogami:
− format arkusza papieru: A4 (dwustronnie),
− czcionka: Times New Roman lub Calibri,
− wielkość czcionki podstawowej: 12 pkt,
− odstęp między wierszami: 1,5 wiersza,
− marginesy: górny: 2,5 cm, dolny: 2,5 cm, lewy: 3,5 cm, prawy: 1,5 cm (marginesy lustrzane)
− stosować justowanie (wyrównanie tekstu do obu marginesów),
− wszystkie strony pracy są ponumerowane, a numer znajduje się u dołu strony.
− grafika w pracy – wykresy, tabele, schematy, rysunki powinny zostać opatrzone odpowiednim podpisem z podaniem źródła
Praca dyplomowa na studiach II stopnia
Praca dyplomowa na studiach II stopnia różni się częścią teoretyczną, w której student powinien wykazać się nie tylko głęboką wiedzą teoretyczną, znajomością koncepcji adekwatnych do przyjętego problemu oraz umiejętnościami erudycyjnymi, ale także potrafiłby w sposób trafny zastosować przyjętą koncepcję w realizowanej analizie. W przypadku pracy empirycznej, dokonując analizy uzyskanego materiału (w części empirycznej) student winien odwoływać się i wyjaśniać mechanizmy społeczne za pomocą przyjętych wcześniej koncepcji teoretycznych. Prace dyplomowe na studiach II stopnia mogą być także pracami czysto teoretycznymi bądź realizowanymi na podstawie materiału zastanego.
Struktura pracy, przypisy, bibliografia itp. zgodna z wymogami:
− format arkusza papieru: A4 (dwustronnie),
− czcionka: Times New Roman lub Calibri,
− wielkość czcionki podstawowej: 12 pkt,
− odstęp między wierszami: 1,5 wiersza,
− marginesy: górny: 2,5 cm, dolny: 2,5 cm, lewy: 3,5 cm, prawy: 1,5 cm (marginesy lustrzane)
− stosować justowanie (wyrównanie tekstu do obu marginesów),
− wszystkie strony pracy są ponumerowane, a numer znajduje się u dołu strony.
− grafika w pracy – wykresy, tabele, schematy, rysunki powinny zostać opatrzone odpowiednim podpisem z podaniem źródła
Termin złożenia pracy dyplomowej
Zgodnie z §50 ust.1 pkt 2 Regulaminu Studiów na Uniwersytecie Zielonogórskim studenci ostatniego roku studiów powinni złożyć pracę dyplomową nie później niż do 30 czerwca.
W uzasadnionych przypadkach (§51 ust. 1 Regulaminu Studiów) Dziekan, na wniosek promotora lub studenta, może przesunąć termin złożenia pracy dyplomowej nie dłużej niż do 14 września (do końca letniej sesji poprawkowej). Wniosek powinien być zaopiniowany przez promotora. Na dzień złożenia wniosku student zobowiązany jest do posiadania w indeksie elektronicznym wszystkich wpisów w tym wpisu: niezal (lub ndst) z seminarium dyplomowego w pierwszym terminie. Ocena z drugiego terminu powinna zostać uzupełniona przez promotora w indeksie elektronicznym po zaakceptowaniu przez niego pracy dyplomowej, a przed złożeniem pracy w Biurze Obsługi Studenta.
Procedura antyplagiatowa
Zgodnie z §50 ust. 4 regulaminu, każda praca dyplomowa podlega sprawdzeniu z wykorzystaniem Jednolitego Systemu Antyplagiatowego
Procedura obsługi pracy dyplomowej w systemie Dziekanat
Zasady składania prac dyplomowych
Biuro Obsługi Studenta Nr 1, al. Wojska Polskiego 69, 65-762 Zielona Góra.
Zasady przeprowadzania egzaminów dyplomowych
STUDIA I STOPNIA
Obejmuje (1) prezentację przez studenta napisanej pracy – projektu, (2) odpowiedź na pytanie
recenzenta oraz (3) odpowiedź na dwa pytania komisji zadane na podstawie zagadnień z
wylosowanych z zestawu.
realizacji, przebieg i wyniki). Czas prezentacji - 10 minut. Prezentacja może mieć charakter
multimedialny
teorii socjologii, a następnie losuje zagadnienie z wybranego zestawu. Oba zestawy obejmują po
10 zagadnień. Na podstawie zagadnienia wylosowanego przez studenta, komisja formułuje
pytanie egzaminacyjne. Dodatkowo student losuje zagadnienie z zestawu dotyczącego
realizowanej specjalności. Komisja na tej podstawie formułuje drugie pytanie.
Zagadnienia na egzamin dyplomowy
STUDIA I STOPNIA (obowiązujące od roku akademickiego 2023/2024)
interakcjonizm symboliczny)
społeczna, kontrola społeczna, ruchliwość społeczna, instytucje
Specjalność: Badania społeczne w praktyce
Specjalność: Organizacja społeczności lokalnych
Specjalność: Społeczne wymiary e-sportu
STUDIA II STOPNIA
Obejmuje (1) prezentację przez studenta napisanej pracy – projektu, (2) odpowiedź na pytanie
recenzenta oraz (3) odpowiedź na dwa pytania komisji zadane na podstawie zagadnień
wylosowanego z zestawu.
realizacji, przebieg i wyniki). Prezentacja ma charakter multimedialny, powinna obejmować 6-8
slajdów / plansz. Czas prezentacji - 12 minut.
teorii socjologii, a następnie losuje zagadnienie z wybranego zestawu. Oba zestawy obejmują
łącznie 15 zagadnień. Na podstawie zagadnienia wylosowanego przez studenta, komisja
formułuje pytanie egzaminacyjne. Dodatkowo student losuje zagadnienie z zestawu dotyczącego
realizowanej specjalności. Komisja na tej podstawie formułuje drugie pytanie.
Zagadnienia na egzamin dyplomowy
STUDIA II STOPNIA (obowiązujące od roku akademickiego 2023/2024)
Specjalność: badania i analityka społeczna IT
Specjalność: komunikacja społeczna