Dyplomowanie

Wymagania stawiane pracom dyplomowym realizowanym na kierunku Projektowanie społeczne

 

Rola i znaczenie pracy dyplomowej w rozwoju zawodowym

 

Absolwenci/absolwentki kierunku Projektowanie społeczne potrafią kreować procesy społeczne, kulturowe, gospodarcze i polityczne zarówno jako członkowie/członkinie zespołów projektowych jak również ich liderzy/liderki. W swojej pracy wykorzystują wiedzę dotyczącą programowania strategicznego, zarządzania strategicznego i zarządzania publicznego, strategii marketingowych i in. Mogą być, między innymi autorami/autorkami, współautorami/współautorkami, uczestnikami/uczestniczkami, koordynatorami/koordynatorkami, konsultantami/konsultantkami lub ewaluatorami/ewaluatorkami projektów społecznościowych lub biznesowych realizowanych przez instytucje publiczne, organizacje społeczne oraz przedsiębiorstwa prywatne i społeczne. Przygotowanie pracy dyplomowej, dzięki współpracy z promotorem/promotorką i dyskusji z innymi uczestnikami/uczestniczkami grupy seminaryjnej, powinno wzmocnić ich kompetencje i umiejętności w tym zakresie. Praca dyplomowa ma wykazać gotowość autora/autorki do pełnienia wymienionych ról.

 

Formy pracy dyplomowej

 

  1. Praca dyplomowa jako projekt badawczo-interwencyjny

 

Projekt badawczo-interwencyjny to plan skoordynowanych działań ukierunkowanych na uzyskanie określonych zmian w sferze gospodarczej i/lub społecznej, czyli koncepcja rozwiązania zidentyfikowanego problemu. Projekt powinien być oparty na trafnym rozpoznaniu sytuacji, samodzielnie przeprowadzonej diagnozie potencjałów i potrzeb, dzięki wykorzystaniu teorii i metodologii nauk społecznych i pokrewnych. W zależności od podjętego tematu, projekt może zawierać elementy wdrożeniowe. Autor/autorka projektu powinien stosować odpowiednie zasady, metody, techniki i narzędzia z zakresu opracowania i zarządzania projektami (np. zasada SMART, mapa interesariuszy, schemat Gantta, analiza ryzyka, opis pakietów roboczych). W pracy autor/autorka wykazuje się znajomością metodologii badań społecznych, umiejętnością wykorzystania teorii w odniesieniu do podejmowanej problematyki, znajomością aktualnej literatury dotyczącej podejmowanej problematyki, umiejętnością przeprowadzenia analiz, opracowania wyników i ich interpretacji.

 

Struktura projektu badawczo-interwencyjnego

 

Praca powinna zawierać następujące elementy:

  1. Wstęp (cel pracy i jego uzasadnienie, struktura pracy)
  2. Określenie obszaru tematycznego i problemu, na który ma odpowiedzieć projekt, z uwzględnieniem

przyjętej perspektywy teoretycznej, podstawowych pojęć oraz przeglądu wyników dotychczasowych badań (część teoretyczna)

  1. Diagnoza polegająca na przeprowadzeniu badań (z wykorzystaniem metodologii nauk społecznych) służących pogłębieniu wiedzy na temat problemu i wyznaczeniu celów i kierunków planowanej interwencji (część metodologiczno-empiryczna)
  2. Koncepcja interwencji (cele i kierunki działań, wizja, pakiety robocze/metody i techniki interwencji, wskaźniki realizacji celów; część praktyczna)
  3. Organizacja interwencji (harmonogram działań, lista produktów, analiza ryzyk, zasady zarządzania i monitorowania projektu; część praktyczna)
  4. Bibliografia
  5. Aneks (np. narzędzia badawcze, narzędzia interwencji i in.)

 

Wymogi edytorskie pracy dyplomowej

 

Praca dyplomowa powinna spełniać następujące wymagania:

  1. Format arkusza papieru: A4 (dwustronnie),
  2. Czcionka: Times New Roman lub Calibri,
  3. Wielkość czcionki podstawowej: 12 pkt,
  4. Odstęp między wierszami: 1,5 wiersza,
  5. Marginesy: górny: 2,5 cm, dolny: 2,5 cm, lewy: 3,5 cm, prawy: 1,5 cm (marginesy lustrzane)
  6. Stosować justowanie (wyrównanie tekstu do obu marginesów) oraz jednolite akapity,
  7. Wszystkie strony pracy są ponumerowane, a numer znajduje się u dołu strony.
  8. Grafika w pracy – wykresy, tabele, schematy, rysunki powinny zostać opatrzone odpowiednim

podpisem (nad wstawianym obiektem) z podaniem źródła (pod wstawianym obiektem)

 

  1. Praca dyplomowa jako ewaluacja przypadku interwencji

 

Studium przypadku wybranej interwencji to ewaluacja zaplanowanych i skoordynowanych działań zrealizowanych w sferze biznesowej i/lub społecznej, ukierunkowanych na osiągniecie określonych efektów. Studium przypadku jest pracą empiryczną, która polega na ocenie, w jakim stopniu zaplanowane działania przyczyniły się do osiągnięcia uzyskanych efektów. Ważną częścią pracy są rekomendacje praktyczne, których celem jest poprawa efektywności działań analizowanego rodzaju. Autor/autorka pracy do analizy przypadku interwencji wykorzystuje metodologię badań społecznych, teorię adekwatną do podejmowanej problematyki, aktualną literaturę, zasady analiz, opracowania i interpretacji wyników oraz wykazuje się umiejętnością stosowania odpowiednich zasad, metod, technik i narzędzi z zakresu opracowania i zarządzania projektami.

 

Struktura studium ewaluacji przypadku interwencji

 

Praca powinna zawierać następujące elementy:

  1. Wstęp (cel pracy i jego uzasadnienie, struktura pracy)
  2. Określenie obszaru tematycznego i problemu, na który odpowiada wybrana interwencja, z uwzględnieniem przyjętej perspektywy teoretycznej, podstawowych pojęć oraz przeglądu wyników dotychczasowych badań (część teoretyczna)
  3. Założenia metodologiczne badania (ewaluacji) dotyczące skuteczności zastosowanych metod działania i zarządzania interwencją z wykorzystaniem metodologii nauk społecznych (część metodologiczna)
  4. Analiza i interpretacja uzyskanych wyników z wykorzystaniem wiedzy z zakresu nauk społecznych oraz kreowania i zarządzania projektami (część empiryczna)
  5. Rekomendacje (część praktyczna)
  6. Bibliografia
  7. Aneks (np. narzędzia badawcze, narzędzia interwencji i in.)

 

Wymogi edytorskie pracy dyplomowej

 

Praca dyplomowa powinna spełniać następujące wymagania:

  1. Format arkusza papieru: A4 (dwustronnie),
  2. Czcionka: Times New Roman lub Calibri,
  3. Wielkość czcionki podstawowej: 12 pkt,
  4. Odstęp między wierszami: 1,5 wiersza,
  5. Marginesy: górny: 2,5 cm, dolny: 2,5 cm, lewy: 3,5 cm, prawy: 1,5 cm (marginesy lustrzane)
  6. Stosować justowanie (wyrównanie tekstu do obu marginesów) oraz jednolite akapity,
  7. Wszystkie strony pracy są ponumerowane, a numer znajduje się u dołu strony.
  8. Grafika w pracy – wykresy, tabele, schematy, rysunki powinny zostać opatrzone odpowiednim

podpisem (nad wstawianym obiektem) z podaniem źródła (pod wstawianym obiektem)

 

  1. Praca dyplomowa jako przeglądowa

 

Przegląd dokumentów o charakterze projektowym jest pracą empiryczną. Polega na ocenie i porównaniu wybranych planów działania (np. projektów, programów strategicznych, rozwojowych) w sferze biznesowej i/lub społecznej lub ich wybranych aspektów. Ocena może się odnosić do sposobów ich opracowania dokumentów, zgodności z zasadami ich tworzenia, adekwatności zaplanowanych działań do problemów, na które odpowiadają, skuteczności sposobów zarządzania nimi i ich wdrażania, sposobu monitorowania i ewaluacji i in. Ważną częścią pracy dyplomowej w postaci przeglądu dokumentów są rekomendacje dotyczące ich tworzenia i treści. Autor/autorka pracy do przeglądu dokumentów o charakterze projektowym wykorzystuje metodologię badań społecznych, teorię adekwatną do podejmowanej problematyki, aktualną literaturę, zasady analiz, opracowania i interpretacji wyników oraz wykazuje się wiedzą dotyczącą odpowiednich zasad, metod, technik i narzędzi z zakresu opracowania i zarządzania projektami.

Struktura pracy przeglądowej

 

Praca powinna zawierać następujące elementy:

  1. Wstęp (cel pracy i jego uzasadnienie, struktura pracy)
  2. Określenie obszaru tematycznego i problemu, na który odpowiadają wybrane dokumenty o charakterze projektowym lub ich analizowany aspekt, z uwzględnieniem przyjętej perspektywy teoretycznej, podstawowych pojęć oraz przeglądu wyników dotychczasowych badań (część teoretyczna)
  3. Założenia metodologiczne przeglądu dokumentów o charakterze projektowym z wykorzystaniem metodologii nauk społecznych (część metodologiczna)
  4. Analiza i interpretacja uzyskanych wyników z wykorzystaniem wiedzy z zakresu nauk społecznych oraz kreowania i zarządzania projektami (część empiryczna)
  5. Rekomendacje (część praktyczna)
  6. Bibliografia
  7. Aneks (np. narzędzia badawcze, narzędzia interwencji i in.)

 

Wszystkie prace dyplomowe, niezależnie od przyjętej koncepcji winny zawierać: bibliografię (według standardu APA), wyjaśnienie pojęć i uzasadnienie ich zastosowania (słowa kluczowe lub koncepcje teoretyczne), diagnozę aktualnej sytuacji dotyczącej podejmowanego problemu, jasną oraz zgodną z przyjętymi założeniami strukturę, przypisy, aneksy (które zawierać powinny narzędzia), dane oraz listę dokumentów, którymi magistrant posługiwał się podczas pisania pracy wraz z informacją o dostępie. Możliwe są propozycje wychodzące poza zaproponowane schematy

 

Wymogi edytorskie pracy dyplomowej

 

Praca dyplomowa powinna spełniać następujące wymagania:

  1. Format arkusza papieru: A4 (dwustronnie),
  2. Czcionka: Times New Roman lub Calibri,
  3. Wielkość czcionki podstawowej: 12 pkt,
  4. Odstęp między wierszami: 1,5 wiersza,
  5. Marginesy: górny: 2,5 cm, dolny: 2,5 cm, lewy: 3,5 cm, prawy: 1,5 cm (marginesy lustrzane)
  6. Stosować justowanie (wyrównanie tekstu do obu marginesów) oraz jednolite akapity,
  7. Wszystkie strony pracy są ponumerowane, a numer znajduje się u dołu strony.
  8. Grafika w pracy – wykresy, tabele, schematy, rysunki powinny zostać opatrzone odpowiednim

podpisem (nad wstawianym obiektem) z podaniem źródła (pod wstawianym obiektem)

 

Termin złożenia pracy dyplomowej

 

Zgodnie z §50 ust.1 pkt 2 Regulaminu Studiów na Uniwersytecie Zielonogórskim studenci ostatniego roku studiów powinni złożyć pracę dyplomową nie później niż do 30 czerwca.

W uzasadnionych przypadkach (§51 ust. 1 Regulaminu Studiów) Dziekan, na wniosek promotora lub studenta, może przesunąć termin złożenia pracy dyplomowej nie dłużej niż do 14 września (do końca letniej sesji poprawkowej). Wniosek powinien być zaopiniowany przez promotora. Na dzień złożenia wniosku student zobowiązany jest do posiadania w indeksie elektronicznym wszystkich wpisów w tym wpisu: niezal (lub ndst) z seminarium dyplomowego w pierwszym terminie. Ocena z drugiego terminu powinna zostać uzupełniona przez promotora w indeksie elektronicznym po zaakceptowaniu przez niego pracy dyplomowej, a przed złożeniem pracy w Biurze Obsługi Studenta.

 

Procedura antyplagiatowa

 

Zgodnie z §50 ust. 4 regulaminu, każda praca dyplomowa podlega sprawdzeniu z wykorzystaniem Jednolitego Systemu Antyplagiatowego

Procedura obsługi pracy dyplomowej w systemie Dziekanat

  • Rejestracja pracy przez BOS – po zatwierdzeniu tematów prac BOS wprowadza tematy do systemu przypisując je na koncie studenta (metryczka JSA) oraz wprowadza dane promotora i recenzenta.
  • Wgranie pracy przez Studenta – student na swoim koncie StudNet (zakładka Dyplom – Praca dyplomowa JSA) wgrywa plik pracy w formacie pdf (tekst jednolity).
  • Przesłanie pracy do Promotora – po wgraniu pliku pracy student musi przesłać w systemie pracę do promotora.
  • Sprawdzenie przez promotora zgodności treści pracy w wersji wydrukowanej z wersją elektroniczną kierowaną do JSA. Jeśli dokumenty są zgodne promotor akceptuje plik pracy w systemie i przesyła ją do kontroli antyplagiatowej – JSA.
  • Po wykonaniu czynności sprawdzenia w systemie PracNet promotor otrzymuje roboczy raport z badania antyplagiatowego (2 strony). Jeżeli informacje zawarte w raporcie nie wskazują na plagiat, promotor zatwierdza pracę, w przeciwnym razie promotor ma obowiązek sprawdzić szczegóły pracy w systemie JSA.
  • Po zatwierdzeniu pracy/raportu po kątem antyplagiatowym promotor przesyła pracę do recenzji, a student wgrywa pracę do systemu ORPD i w systemie przesyła do promotora. Promotor sprawdza zgodność pliku pracy wgranego do ORPD z wersją drukowaną.
  • Promotor oraz recenzent wypełniają i drukują recenzje pracy.
  • Promotor kieruje pracę do obrony i drukuje właściwy raport JSA (min. 3 strony), podpisuje go i dostarcza do Biura Obsługi Studenta.
  • Biuro Obsługi Studenta przyjmuje pracę od studenta, gdy wszystkie powyższe czynności są wykonane przez studenta, promotora oraz recenzenta.

 

Zasady składania prac dyplomowych

 

  1. Student ma obowiązek zalogować się Systemie Dziekanat – StudNet i w zakładce Dyplom/Praca dyplomowa wczytać przygotowane w formacie pdf dwa pliki:
  • pierwszy – z jednolitym tekstem pracy (JSA – Jednolity System Antyplagiatowy)
  • drugi – całą pracę wraz z oświadczeniem i innymi załącznikami pracy (ORPPD – Ogólnopolskie Repozytorium Pisemnych Prac Dyplomowych

 

  1. Zgodnie z §50 ust.1 pkt 2 Regulaminu Studiów na Uniwersytecie Zielonogórskim studenci ostatniego roku studiów powinni złożyć pracę dyplomową nie później niż do 30 czerwca. Jednocześnie pracę należy złożyć co najmniej 7 dni przed planowaną obroną pracy.

 

  1. W uzasadnionych przypadkach (§51 ust. 1 Regulaminu Studiów) Dziekan, na wniosek promotora lub studenta, może przesunąć termin złożenia pracy dyplomowej nie dłużej niż do 14 września (do końca letniej sesji poprawkowej). Wniosek powinien być zaopiniowany przez promotora i złożony w BOSie nr 1 w terminie do 30 czerwca (Pobierz wniosek).

W dniu złożenia wniosku student zobowiązany jest do posiadania w indeksie elektronicznym wpisu: niezal (lub ndst) z seminarium dyplomowego w pierwszym terminie. Ocena z drugiego terminu powinna zostać uzupełniona przez promotora w indeksie elektronicznym po zaakceptowaniu przez niego pracy dyplomowej, a przed złożeniem pracy w dziekanacie.

 

  1. Przed złożeniem pracy student ma obowiązek zalogowania się w systemie Dziekanat/StudNet i sprawdzenia poprawności wprowadzonych danych osobowych – w szczególności adresu do korespondencji, daty i miejsca urodzenia, imienia (lub imion – w przypadku posiadania drugiego imienia jego podanie jest obligatoryjne) i nazwiska, uzyskania w e-indeksie zaliczenia z wszystkich przedmiotów wymaganych planem studiów, niezalegania z płatnościami za studia, sprawdzenia czy w zakładce Dyplom/Praca dyplomowa wgrana praca dyplomowa posiada statusy: JSA: „praca skierowana do obrony” oraz ORPD: „praca zaakceptowana przez promotora”.

 

  1. Pracę dyplomową w formie papierowej (1 egzemplarz, praca w miękkiej oprawie, dwustronnie drukowana) i w formie elektronicznej (płyta CD z nagranym plikiem formacie pdf) student powinien dostarczyć do Biura Obsługi Studenta nr 1 (A16, p.102, 103, 108)

Biuro Obsługi Studenta Nr 1, al. Wojska Polskiego 69, 65-762 Zielona Góra.

 

  1. Wraz z pracą student dostarcza wypełnione i podpisane oświadczenie o oryginalności pracy oraz oświadczenie o udostępnianiu pracy dyplomowej (Pobierz dokumenty).

 

  1. Studentowi, który złożył pracę dyplomową w terminie do 30 czerwca 2024 i która uzyskała pozytywny wynik w procedurze antyplagiatowej oraz pozytywną ocenę promotora, jak i recenzenta/recenzentów zostanie wyznaczony termin egzaminu dyplomowego w siedzibie uczelni w terminie 80 dni od daty złożenia pracy.

 

Zasady przeprowadzania egzaminów dyplomowych

 

Egzamin obejmuje

  1. prezentację przez studenta napisanej pracy – projektu,
  2. odpowiedź na pytanie recenzenta,
  3. odpowiedź na dwa pytania komisji zadane na podstawie zagadnień wylosowanych z

zestawów.

  • Student przedstawia napisaną przez siebie pracę (problem pracy, jej cel, założenia, metodę realizacji, przebieg i wyniki). Prezentacja ma charakter multimedialny, powinna obejmować 6-8 slajdów / plansz. Czas prezentacji – 12 minut.
  • Student odpowiada na pytanie recenzenta dotyczące pracy oraz jej prezentacji.
  • Student losuje zagadnienia z zestawów. Zestaw ogólny obejmuje 10 zagadnień z zakresu przedmiotów kierunkowych, zestaw specjalnościowy – 6 z zakresu realizowanej specjalności. Student losuje zagadnienie z zestawu ogólnego i specjalnościowego. Na podstawie zagadnień wylosowanych przez studenta komisja formułuje pytania egzaminacyjne. Student odpowiada na pytania sformułowane przez komisję w odniesieniu do treści własnej pracy dyplomowej.

 

Zagadnienia na egzamin dyplomowy

 

STUDIA II STOPNIA (obowiązujące od roku akademickiego 2022/2023)

 

  1. Międzysektorowość i interdyscyplinarność w projektowaniu społecznym
  2. Przykłady strategii krótko- i długoterminowych. Podobieństwa i różnice w zasadach ich

opracowywania i wdrażania

  1. Metody analizy strategicznej i instrumenty programowania
  2. Zasady zarządzania projektami
  3. Główne podejścia do organizowania i prowadzenia diagnoz społecznych
  4. Zasady tworzenia i współtworzenia rekomendacji dla organizacji i instytucji
  5. Wybrane techniki mapowania interesariuszy i sposoby ich stosowania
  6. Metody monitorowania i ewaluacji projektów
  7. Sieci społeczne jako czynnik tworzenia i rozwijania projektów
  8. Metoda design thinking – założenia i zastosowanie

 

Moduł społecznościowy

  1. Spójność społeczna jako cel interwencji publicznej w skali lokalnej, regionalnej, krajowej

i międzynarodowej

  1. Założenia i sposoby organizacji systemu usług społecznych w skali krajowej, regionalnej

i lokalnej

  1. Deinstytucjonalizacja usług – założenia, strategie, przykłady
  2. Partycypacja lokalna – założenia i sposoby upowszechniania
  3. Znaczenie i sposoby organizowania konsultacji społecznych
  4. Polityka miejska – zasady tworzenia i sposoby realizacji

 

Moduł biznesowy

  1. Marketing rynkowy i polityczny – podobieństwa i różnice w zasadach stosowania
  2. Badania społeczne w procesach projektowania i sprzedaży produktów i usług
  3. Zachowania konsumentów i narzędzia kształtowania tych zachowań
  4. Narzędzia i sposoby komunikacji wirtualnej w zespołach projektowych
  5. Biznes społeczny – potencjał i prowadzenie
  6. Zasady tworzenia wybranych form przekazów reklamowych i funkcje reklamy

Wymagania stawiane pracom dyplomowym realizowanym na kierunku Socjologia

 

Podstawowa przesłanka wskazująca na konieczność zróżnicowania obu typów prac wynika ze stawianego celu – odmiennych umiejętności w jakie powinien zostać wyposażony student po ukończeniu studiów I i II stopnia na kierunku Socjologia.

 

Cel studiów I stopnia – nabycie umiejętności związanych zarówno z prowadzeniem badań społecznych, jak i umiejętności zastosowania podstawowych koncepcji teoretycznych w interpretowaniu zjawisk społecznych.

 

Cel studiów II stopnia – zaawansowana sprawność w uwzględnieniu szerszych perspektyw teoretycznych, zdolności lokowania problemów badawczych na tle ogólniejszych procesów cywilizacyjnych oraz umiejętność przeprowadzenia analiz porównawczych – także w perspektywie międzykrajowej (połączenie umiejętności zawodowych z interpretacją, wyjaśnianiem mechanizmów działań i zachowań jednostek oraz procesów społecznych za pomocą teorii socjologicznych).

 

Kryterium zróżnicowania kwalifikacji nabytych przez studentów stało się podstawą do skonstruowania odmiennych dyrektyw dotyczących wymagań, treści merytorycznych oraz formy prac dyplomowych. W obu przypadkach chodzi o sprawdzenie nabytych przez studentów umiejętności jako efektu końcowego obu typów kursu.

 

Praca dyplomowa na studiach I stopnia – może być realizowana w trzech postaciach:

 

1) PRACA EMPIRYCZNA - celem jest wykazanie się warsztatem metodologicznym i proceduralnym poprzez praktyczną realizację badań. Praca winna zawierać trzy części:

  1. cel badań: uzasadnienie podjętego problemu, opis terenu badań z wyjaśnieniem podstawowych pojęć – „kluczy”, opis aktualnego stanu badań;
  2. część metodologiczna: winna zawierać problem główny i problemy szczegółowe, hipotezy, zmienne, opis metod oraz techniki badań, narzędzi, zasady doboru próby oraz charakterystykę próby, zasady tworzenia narzędzia badawczego (gotowe narzędzie badawcze powinno znajdować się w aneksie) oraz szczegółowy harmonogram przebiegu badań, uzasadnienie zastosowania konkretnej metody (metod), informacje o przeprowadzeniu badania pilotażowego (zwiadu badawczego) i zaprezentowanie wniosków z badań pilotażowych;
  3. część empiryczna: zebranie danych i ich obróbka, interpretacja uzyskanych wyników, weryfikacja hipotez badawczych w świetle zgromadzonego materiału empirycznego.

 

Struktura pracy, przypisy, bibliografia itp. zgodna z wymogami:

 

− format arkusza papieru: A4 (dwustronnie),

− czcionka: Times New Roman lub Calibri,

− wielkość czcionki podstawowej: 12 pkt,

− odstęp między wierszami: 1,5 wiersza,

− marginesy: górny: 2,5 cm, dolny: 2,5 cm, lewy: 3,5 cm, prawy: 1,5 cm (marginesy lustrzane)

− stosować justowanie (wyrównanie tekstu do obu marginesów),

− wszystkie strony pracy są ponumerowane, a numer znajduje się u dołu strony.

− grafika w pracy – wykresy, tabele, schematy, rysunki powinny zostać opatrzone odpowiednim podpisem z podaniem źródła

2) PRACA – PROJEKT BADAWCZY - praca o charakterze projektu powinna dotyczyć takich propozycji, które z uwagi na duże próby badawcze lub inne, zakrojone na szeroką skalę działania badawcze, na etapie pracy dyplomowej są niemożliwe do zrealizowania; praca powinna zawierać trzy części:

  1. cel badań: uzasadnienie podjętego problemu, opis terenu badań z wyjaśnieniem podstawowych pojęć – „kluczy”, opis aktualnego stanu badań;
  2. część metodologiczna: winna zawierać problem główny i problemy szczegółowe, hipotezy, zmienne, opis metod oraz techniki badań, narzędzi, zasady doboru próby oraz charakterystykę próby, zasady tworzenia narzędzia badawczego (gotowe narzędzie badawcze powinno znajdować się w aneksie) oraz szczegółowy harmonogram przebiegu badań, uzasadnienie zastosowania konkretnej metody (metod), informacje o przeprowadzeniu badania pilotażowego (zwiadu badawczego);
  3. sprawozdanie z badania pilotażowego: ta część pracy powinna zawierać wnioski z badania pilotażowego odnoszące się zarówno do narzędzia badawczego jak i założeń badawczych pracy, elementem kończącym powinny być dyrektywy praktyczne związane z proponowanym przedsięwzięciem badawczym.

 

Struktura pracy, przypisy, bibliografia itp. zgodna z wymogami:

 

− format arkusza papieru: A4 (dwustronnie),

− czcionka: Times New Roman lub Calibri,

− wielkość czcionki podstawowej: 12 pkt,

− odstęp między wierszami: 1,5 wiersza,

− marginesy: górny: 2,5 cm, dolny: 2,5 cm, lewy: 3,5 cm, prawy: 1,5 cm (marginesy lustrzane)

− stosować justowanie (wyrównanie tekstu do obu marginesów),

− wszystkie strony pracy są ponumerowane, a numer znajduje się u dołu strony.

− grafika w pracy – wykresy, tabele, schematy, rysunki powinny zostać opatrzone odpowiednim podpisem z podaniem źródła

3) PRACA - PROJEKT INTERWENCJI SPOŁECZNEJ – rozumiany jako przesłanka, problem, który z różnych powodów wymaga interwencji rozumianej jako: przeciwdziałanie zagrożeniom, udoskonalanie istniejącego stanu rzeczy, zmiana sytuacji, czy wprowadzenie innowacji dla lepszego, bardziej efektywnego działania. Przedmiotem analizy mogą być tutaj określone instytucje, kategorie społeczne, czy grupy. Projekt interwencji społecznej ma charakter autorskiego pomysłu, a jego celem jest wykazanie się wrażliwością społeczną – percepcją „socjologiczną” rzeczywistości (uwrażliwienie na kwestie społeczne – rozpoznanie problemów społecznych), umiejętnością zastosowania warsztatu metodologicznego do podjętych kwestii oraz umiejętnością organizacyjną procesu planowania badań, by w jak najefektywniejszy sposób wspomniane innowacje wprowadzić. Projekt ten zawierać powinien trzy części:

  1. przedstawienie aktualnego stanu, cel, opis problemu i uzasadnienie wyboru analizowanego terenu oraz uzasadnienie konieczności zmian. Wyjaśnienie zastosowanych pojęć – kluczy.
  2. diagnoza, sformułowanie problemu oraz próba jego diagnozy (na podstawie dostępnych dokumentów, bądź badań własnych). W przypadku badań własnych projekt interwencji społecznej powinien zawierać część, w której usytuowany byłby problem główny i problemy szczegółowe, oraz opis metod i technik wraz z konstrukcją narzędzi – zgodną z obowiązującymi zasadami procedury badawczej.
  3. rekomendacja, czyli plan zmian, ich kierunek oraz sposób realizacji.

Struktura pracy, przypisy, bibliografia itp. zgodna z wymogami:

 

− format arkusza papieru: A4 (dwustronnie),

− czcionka: Times New Roman lub Calibri,

− wielkość czcionki podstawowej: 12 pkt,

− odstęp między wierszami: 1,5 wiersza,

− marginesy: górny: 2,5 cm, dolny: 2,5 cm, lewy: 3,5 cm, prawy: 1,5 cm (marginesy lustrzane)

− stosować justowanie (wyrównanie tekstu do obu marginesów),

− wszystkie strony pracy są ponumerowane, a numer znajduje się u dołu strony.

− grafika w pracy – wykresy, tabele, schematy, rysunki powinny zostać opatrzone odpowiednim podpisem z podaniem źródła

Praca dyplomowa na studiach II stopnia

 

Praca dyplomowa na studiach II stopnia różni się częścią teoretyczną, w której student powinien wykazać się nie tylko głęboką wiedzą teoretyczną, znajomością koncepcji adekwatnych do przyjętego problemu oraz umiejętnościami erudycyjnymi, ale także potrafiłby w sposób trafny zastosować przyjętą koncepcję w realizowanej analizie. W przypadku pracy empirycznej, dokonując analizy uzyskanego materiału (w części empirycznej) student winien odwoływać się i wyjaśniać mechanizmy społeczne za pomocą przyjętych wcześniej koncepcji teoretycznych. Prace dyplomowe na studiach II stopnia mogą być także pracami czysto teoretycznymi bądź realizowanymi na podstawie materiału zastanego.

Struktura pracy, przypisy, bibliografia itp. zgodna z wymogami:

 

− format arkusza papieru: A4 (dwustronnie),

− czcionka: Times New Roman lub Calibri,

− wielkość czcionki podstawowej: 12 pkt,

− odstęp między wierszami: 1,5 wiersza,

− marginesy: górny: 2,5 cm, dolny: 2,5 cm, lewy: 3,5 cm, prawy: 1,5 cm (marginesy lustrzane)

− stosować justowanie (wyrównanie tekstu do obu marginesów),

− wszystkie strony pracy są ponumerowane, a numer znajduje się u dołu strony.

− grafika w pracy – wykresy, tabele, schematy, rysunki powinny zostać opatrzone odpowiednim podpisem z podaniem źródła

Termin złożenia pracy dyplomowej

 

Zgodnie z §50 ust.1 pkt 2 Regulaminu Studiów na Uniwersytecie Zielonogórskim studenci ostatniego roku studiów powinni złożyć pracę dyplomową nie później niż do 30 czerwca.

W uzasadnionych przypadkach (§51 ust. 1 Regulaminu Studiów) Dziekan, na wniosek promotora lub studenta, może przesunąć termin złożenia pracy dyplomowej nie dłużej niż do 14 września (do końca letniej sesji poprawkowej). Wniosek powinien być zaopiniowany przez promotora. Na dzień złożenia wniosku student zobowiązany jest do posiadania w indeksie elektronicznym wszystkich wpisów w tym wpisu: niezal (lub ndst) z seminarium dyplomowego w pierwszym terminie. Ocena z drugiego terminu powinna zostać uzupełniona przez promotora w indeksie elektronicznym po zaakceptowaniu przez niego pracy dyplomowej, a przed złożeniem pracy w Biurze Obsługi Studenta.

 

 

Procedura antyplagiatowa

 

Zgodnie z §50 ust. 4 regulaminu, każda praca dyplomowa podlega sprawdzeniu z wykorzystaniem Jednolitego Systemu Antyplagiatowego

Procedura obsługi pracy dyplomowej w systemie Dziekanat

  • Rejestracja pracy przez BOS – po zatwierdzeniu tematów prac BOS wprowadza tematy do systemu przypisując je na koncie studenta (metryczka JSA) oraz wprowadza dane promotora i recenzenta.
  • Wgranie pracy przez Studenta – student na swoim koncie StudNet (zakładka Dyplom – Praca dyplomowa JSA) wgrywa plik pracy w formacie pdf (tekst jednolity).
  • Przesłanie pracy do Promotora – po wgraniu pliku pracy student musi przesłać w systemie pracę do promotora.
  • Sprawdzenie przez promotora zgodności treści pracy w wersji wydrukowanej z wersją elektroniczną kierowaną do JSA. Jeśli dokumenty są zgodne promotor akceptuje plik pracy w systemie i przesyła ją do kontroli antyplagiatowej – JSA.
  • Po wykonaniu czynności sprawdzenia w systemie PracNet promotor otrzymuje roboczy raport z badania antyplagiatowego (2 strony). Jeżeli informacje zawarte w raporcie nie wskazują na plagiat, promotor zatwierdza pracę, w przeciwnym razie promotor ma obowiązek sprawdzić szczegóły pracy w systemie JSA.
  • Po zatwierdzeniu pracy/raportu po kątem antyplagiatowym promotor przesyła pracę do recenzji, a student wgrywa pracę do systemu ORPD i w systemie przesyła do promotora. Promotor sprawdza zgodność pliku pracy wgranego do ORPD z wersją drukowaną.
  • Promotor oraz recenzent wypełniają i drukują recenzje pracy.
  • Promotor kieruje pracę do obrony i drukuje właściwy raport JSA (min. 3 strony), podpisuje go i dostarcza do Biura Obsługi Studenta.
  • Biuro Obsługi Studenta przyjmuje pracę od studenta, gdy wszystkie powyższe czynności są wykonane przez studenta, promotora oraz recenzenta.

 

Zasady składania prac dyplomowych

 

  1. Student ma obowiązek zalogować się Systemie Dziekanat – StudNet i w zakładce Dyplom/Praca dyplomowa wczytać przygotowane w formacie pdf dwa pliki:
  • pierwszy – z jednolitym tekstem pracy (JSA – Jednolity System Antyplagiatowy)
  • drugi – całą pracę wraz z oświadczeniem i innymi załącznikami pracy (ORPPD – Ogólnopolskie Repozytorium Pisemnych Prac Dyplomowych

 

  1. Zgodnie z §50 ust.1 pkt 2 Regulaminu Studiów na Uniwersytecie Zielonogórskim studenci ostatniego roku studiów powinni złożyć pracę dyplomową nie później niż do 30 czerwca. Jednocześnie pracę należy złożyć co najmniej 7 dni przed planowaną obroną pracy.

 

  1. W uzasadnionych przypadkach (§51 ust. 1 Regulaminu Studiów) Dziekan, na wniosek promotora lub studenta, może przesunąć termin złożenia pracy dyplomowej nie dłużej niż do 14 września (do końca letniej sesji poprawkowej). Wniosek powinien być zaopiniowany przez promotora i złożony w BOSie nr 1 w terminie do 30 czerwca (Pobierz wniosek). W dniu złożenia wniosku student zobowiązany jest do posiadania w indeksie elektronicznym wpisu: niezal (lub ndst) z seminarium dyplomowego w pierwszym terminie. Ocena z drugiego terminu powinna zostać uzupełniona przez promotora w indeksie elektronicznym po zaakceptowaniu przez niego pracy dyplomowej, a przed złożeniem pracy w dziekanacie.

 

  1. Przed złożeniem pracy student ma obowiązek zalogowania się w systemie Dziekanat/StudNet i sprawdzenia poprawności wprowadzonych danych osobowych – w szczególności adresu do korespondencji, daty i miejsca urodzenia, imienia (lub imion – w przypadku posiadania drugiego imienia jego podanie jest obligatoryjne) i nazwiska, uzyskania w e-indeksie zaliczenia z wszystkich przedmiotów wymaganych planem studiów, niezalegania z płatnościami za studia, sprawdzenia czy w zakładce Dyplom/Praca dyplomowa wgrana praca dyplomowa posiada statusy: JSA: „praca skierowana do obrony” oraz ORPD: „praca zaakceptowana przez promotora”.

 

  1. Pracę dyplomową w formie papierowej (1 egzemplarz, praca w miękkiej oprawie, dwustronnie drukowana) i w formie elektronicznej (płyta CD z nagranym plikiem formacie pdf) student powinien dostarczyć do Biura Obsługi Studenta nr 1 (A16, p.102, 103, 108)

Biuro Obsługi Studenta Nr 1, al. Wojska Polskiego 69, 65-762 Zielona Góra.

 

  1. Wraz z pracą student dostarcza wypełnione i podpisane oświadczenie o oryginalności pracy oraz oświadczenie o udostępnianiu pracy dyplomowej (Pobierz dokumenty).

 

  1. Studentowi, który złożył pracę dyplomową w terminie do 30 czerwca 2024 i która uzyskała pozytywny wynik w procedurze antyplagiatowej oraz pozytywną ocenę promotora, jak i recenzenta/recenzentów zostanie wyznaczony termin egzaminu dyplomowego w siedzibie uczelni w terminie 80 dni od daty złożenia pracy.

 

Zasady przeprowadzania egzaminów dyplomowych

 

STUDIA I STOPNIA

 

Obejmuje (1) prezentację przez studenta napisanej pracy – projektu, (2) odpowiedź na pytanie

recenzenta oraz (3) odpowiedź na dwa pytania komisji zadane na podstawie zagadnień z

wylosowanych z zestawu.

  1. Student przedstawia napisaną przez siebie pracę (problem pracy, jej cel, założenia, metodę

realizacji, przebieg i wyniki). Czas prezentacji - 10 minut. Prezentacja może mieć charakter

multimedialny

  1. Student odpowiada na pytanie recenzenta dotyczące pracy oraz jej prezentacji.
  2. Student decyduje czy odpowiada na pytanie z zakresu metod i technik badawczych czy z zakresu

teorii socjologii, a następnie losuje zagadnienie z wybranego zestawu. Oba zestawy obejmują po

10 zagadnień. Na podstawie zagadnienia wylosowanego przez studenta, komisja formułuje

pytanie egzaminacyjne. Dodatkowo student losuje zagadnienie z zestawu dotyczącego

realizowanej specjalności. Komisja na tej podstawie formułuje drugie pytanie.

 

Zagadnienia na egzamin dyplomowy

 

STUDIA I STOPNIA (obowiązujące od roku akademickiego 2023/2024)

 

  1. Elementy socjologii w myśli starożytnej, średniowiecza i czasów nowożytnych
  2. Socjologia jako nauka
  3. Paradygmaty w socjologii (ewolucjonizm, funkcjonalizm, teoria konfliktu, teoria wymiany,

interakcjonizm symboliczny)

  1. Teorie struktury społecznej
  2. Podstawowe pojęcia socjologii: grupa społeczna, rola społeczna, więź społeczna, pozycja

społeczna, kontrola społeczna, ruchliwość społeczna, instytucje

  1. Postawy i zachowania polityczne
  2. Podstawowe pojęcia opisujące kulturowy wymiar życia społecznego
  3. Przemiany życia małżeńsko-rodzinnego
  4. Praca i zawód w ujęciu socjologicznym
  5. Teorie opisujące zmianę społeczną o badania trendów
  6. Współczesne zjawiska i dylematy związane z płcią
  7. Struktura procesu badawczego
  8. Źródła w badaniach społecznych
  9. Charakterystyka metod badań ilościowych
  10. Charakterystyka metod badań jakościowych
  11. Metody doboru prób do badań
  12. Metody analizy i interpretacji danych w badaniach społecznych
  13. Opinia społeczna i jej badanie
  14. Współczesne zagadnienia demograficzne
  15. Dylematy etyczne w pracy badawczej socjologa i standardy publikowania

 

Specjalność: Badania społeczne w praktyce

  1. Rola statystyki publicznej w badaniach społecznych
  2. Badania marketingowe
  3. Rynek usług badawczych
  4. Badania ewaluacyjne
  5. Badanie UX

 

Specjalność: Organizacja społeczności lokalnych

  1. Polityka społeczna jako nauka i praktyka społeczna
  2. Dialog społeczny i i nowe formy aktywizacji
  3. Wykluczenie i marginalizacja społeczna – wybrane aspekty zjawiska
  4. Partycypacja społeczna – pojęcie, wady i zalety
  5. Przedsiębiorczość społeczna

 

Specjalność: Społeczne wymiary e-sportu

  1. Społeczne aspekty grywalizacji
  2. E-sport jako zjawisko społeczno-kulturowe
  3. Internet jako przedmiot zainteresowania socjologów
  4. Zespoły wirtualne i zarządzanie zespołami
  5. Rola badań online i badań marketingowych w świecie esportu

 

STUDIA II STOPNIA

 

Obejmuje (1) prezentację przez studenta napisanej pracy – projektu, (2) odpowiedź na pytanie

recenzenta oraz (3) odpowiedź na dwa pytania komisji zadane na podstawie zagadnień

wylosowanego z zestawu.

  1. Student przedstawia napisaną przez siebie pracę (problem pracy, jej cel, założenia, metodę

realizacji, przebieg i wyniki). Prezentacja ma charakter multimedialny, powinna obejmować 6-8

slajdów / plansz. Czas prezentacji - 12 minut.

  1. Student odpowiada na pytanie recenzenta dotyczące pracy oraz jej prezentacji.
  2. Student decyduje czy odpowiada na pytanie z zakresu metod i technik badawczych czy z zakresu

teorii socjologii, a następnie losuje zagadnienie z wybranego zestawu. Oba zestawy obejmują

łącznie 15 zagadnień. Na podstawie zagadnienia wylosowanego przez studenta, komisja

formułuje pytanie egzaminacyjne. Dodatkowo student losuje zagadnienie z zestawu dotyczącego

realizowanej specjalności. Komisja na tej podstawie formułuje drugie pytanie.

 

Zagadnienia na egzamin dyplomowy

 

STUDIA II STOPNIA (obowiązujące od roku akademickiego 2023/2024)

 

  1. Kulturowe problemy życia społecznego
  2. Stare i nowe wymiary zróżnicowania społecznego
  3. Problematyka kapitału społecznego w socjologii
  4. Wielokulturowość a różne wymiary życia społecznego
  5. Procesy zmiany społecznej
  6. Badania ewaluacyjne
  7. Naukowe podstawy poznania
  8. Współczesne wyzwania i problemy społeczne
  9. Projektowanie złożonych procesów badawczych
  10. Etyczne dylematy w naukach społecznych

 

Specjalność: badania i analityka społeczna IT

  1. Badania społeczne w obszarze IT
  2. Wykorzystanie Big Data w badaniach społecznych
  3. Etnografia wirtualna
  4. Metody ilościowe i jakościowe w badaniach User Experience

 

Specjalność: komunikacja społeczna

  1. Współczesne teorie komunikowania
  2. Marketing w polityce i życiu publicznym
  3. Komunikacja społeczna, rodzaje, cele i funkcje
  4. Metody badań mass mediów
Logo programu Widza Edukacja Rozwój Biało-czerwona flaga i napis Rzeczpospolita Polska Logo Euopejskiego Funduszu Społecznego
Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego, Program Operacyjny Widza Edukacja Rozwój 2014-2020 "Nowoczesne nauczanie oraz praktyczna współpraca z przedsiębiorcami - program rozwoju Uniwersytetu Zielonogórskiego" POWR.03.05.0-00-00-Z014/18