Badania społeczne w praktyce

bswp.png

Współczesne społeczeństwa oparte na wiedzy rozwijają się dzięki umiejętnościom zdobywania i analizowania informacji i wykorzystywania ich w procesie decyzyjnym. Przygotowanie do roli badacza społecznego polega na samodzielnym projektowaniu i prowadzeniu badań o charakterze socjologicznym lub marketingowym oraz dokonywaniu diagnozy problemów społecznych w skali lokalnej, regionalnej i globalnej. Działania te realizowane są dzięki kompleksowemu przygotowaniu absolwentów specjalności w zakresie posługiwania się danymi zastanymi (statystyką publiczną, danymi urzędowymi) i wywołanymi (badania sondażowe, wywiady, obserwacje, itp.).

Komu polecamy tę specjalność

Specjalność badania społeczne w praktyce została stworzona z myślą o osobach zorientowanych na wykorzystywanie w aktywności zawodowej konkretnych rozwiązań badawczo-analitycznych. Dlatego proponujemy zestaw przedmiotów poświęconych treningowi w zakresie stosowania wybranych, najbardziej użytecznych i uniwersalnych narzędzi pomiaru stosowanych w naukach społecznych. Umiejętności takie są kluczowe w przypadku osób pracujących w branżach: marketingowej, consultingowej, w jednostkach samorządu terytorialnego, administracji publicznej, czy w specjalistycznych firmach badawczych.

Czego się nauczysz

  • Poznasz podstawowe zagadnienia dotyczące przebiegu procesu zarządzania projektami oraz zarządzania zasobami ludzkimi. Nauczysz się tworzenia kosztorysów, zamawiania badań i korzystania z wyników. Poznasz strukturę ośrodków badawczych, oferty badawcze, oferty pracy w ośrodkach badawczych (przykładowe przedmioty: Zarządzanie projektami badawczymi, Zarządzanie zasobami ludzkimi, Rynek usług badawczych w Polsce).
  • Nauczysz się przygotowywania atrakcyjnych, skutecznych informacyjnie raportów i prezentacji, projektowania i redagowania infografik. Poznasz metody statystyczne, oprogramowanie statystyczne i sposoby ich wykorzystywania, a także dowiesz się, jakie są zasoby statystyki publicznej i możliwości jej zastosowania w badaniach i analizach społecznych (przykładowe przedmioty: Statystyczną analiza danych, Statystykę publiczna w badaniach społecznych, Edycję raportów i wizualizacja danych).
  • Będziesz uczestniczyć w procesach decyzyjnych korzystając z umiejętności prowadzenia badań ewaluacyjnych w różnych obszarach życia społecznego, badań marketingowych, także z wykorzystaniem Internetu oraz cyfrowych narzędzi badawczych (przykładowe przedmioty: Podstawy badań marketingowych, Wprowadzenie do badań ewaluacyjnych, Badania on-line).
  • Zrozumiesz złożoność dyskursu w sferze publicznej i poznasz rodzaje komunikacji, a także nauczysz się realizować badania w przestrzeni mass mediów (przykładowe przedmioty: Analiza dyskursu w życiu publicznym, Wprowadzenie do badań medialnych).
  • Dowiesz się, jak realizować terenowe badania etnograficzne i przygotujesz się do samodzielnej analizy oraz diagnozowania problemów społecznych (przykładowe przedmioty: Badania etnograficzne, Diagnozowanie problemów społecznych w perspektywie lokalnej).

Jak prowadzone są zajęcia

Wybierając specjalność badania społeczne w praktyce będziesz uczestniczyć w zajęciach prowadzonych w formie warsztatowej, projektowej i grywalizacyjnej. Wybrane zajęcia realizowane będą w formie mobilnej (spacery badawcze, wizyty studyjne) oraz z wykorzystaniem oprogramowania statystycznego i narzędzi badawczych przeznaczonych do umieszczenia w Internecie. Metody prowadzenia zajęć na specjalności dostosowane są do specyfiki przedmiotów oraz najnowszych trendów w zakresie wykorzystania nowych technologii w procesie kształcenia.

Program zajęć dostosowany jest do kształcenia w formule blended learning oraz e-learning.

Co trzeba zrobić, żeby studiować na specjalności badania społeczne w praktyce

Badania społeczne w praktyce to jedna z trzech specjalności na 3-letnich studiach na kierunku socjologia, prowadzących do tytułu zawodowego licencjata.

Zasady rekrutacji – http://rekrutacja.uz.zgora.pl/kierunek/socjologia/

Logo programu Widza Edukacja Rozwój Biało-czerwona flaga i napis Rzeczpospolita Polska Logo Euopejskiego Funduszu Społecznego
Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego, Program Operacyjny Widza Edukacja Rozwój 2014-2020 "Nowoczesne nauczanie oraz praktyczna współpraca z przedsiębiorcami - program rozwoju Uniwersytetu Zielonogórskiego" POWR.03.05.0-00-00-Z014/18