Komunikacja społeczna

komunikacja_spoleczna.png

 

Specjalność komunikacja społeczna powstała po to, by nasi studenci mieli szansę dowiedzieć się, jak się komunikować, aby budować. Podstawowym procesem towarzyszącym wszelkim relacjom z innymi ludźmi, instytucjami i organizacjami jest komunikowanie się. Współcześnie przebiega ono w niezwykle złożonych okolicznościach (telefony komórkowe, Internet, wzrost mobilności ludzi). Wybierając specjalność komunikacja społeczna przygotujesz się do sprawnego poruszania się w gąszczu relacji i informacji. Zdobędziesz umiejętność analizowania różnych komunikatów z wykorzystaniem mediów cyfrowych. Poznasz zasady prowadzenia dialogu społecznego. Stworzysz skuteczne strategie komunikacyjne, a zdobyta wiedza umożliwi Ci sprawne organizowanie i kierowanie organizacjami medialnymi. Nie mniej ważne jest to, że nauczysz się dbać o dobrą komunikację i radzić sobie w sytuacjach konfliktowych, zarówno w życiu prywatnym, jak i publicznym. Komunikacja społeczna przygotowuje do pełnienia różnych ról zawodowych w sektorze prywatnym, publicznym i pozarządowym. Przykładem jest rzecznik prasowy, specjalista reklamy i public relations, pracownik sztabu wyborczego i in.

Komu polecamy tę specjalność

Naszą specjalność kierujemy do absolwentów studiów pierwszego stopnia, którzy przyszłe zadania zawodowe wiążą z kreowaniem i prowadzeniem procesów komunikowania. Komunikacja społeczna umożliwia rozwijanie zainteresowań związanych z tworzeniem pozytywnego wizerunku organizacji (firmy, jednostki samorządu terytorialnego, organizacji społecznej), nawiązywaniem i podtrzymywaniem kontaktów z interesariuszami (np. pracownikami, klientami i kontrahentami) w organizacjach reprezentujących sektor publiczny, prywatny i pozarządowy oraz prowadzeniem dialogu społecznego i organizowaniem procesów podejmowania decyzji publicznych, w tym w sposób partycypacyjny, a także podtrzymywaniem kontaktów z przedstawicielami różnych kultur. Specjalność komunikacja społeczna polecamy osobom, które z powodów zawodowych lub osobistych odczuwają potrzebę rozwoju kompetencji sprzyjających nawiązywaniu i podtrzymywaniu dobrych relacji z innymi.

Czego się nauczysz

Nasza oferta obejmuje szereg przedmiotów, które pozwalają na wszechstronne poznanie procesów komunikowania społecznego. Należą do nich:

Komunikowanie międzykulturowe, w trakcie którego dowiesz się, jak wykorzystać różnice i podobieństwa między przedstawicielami różnych kultur na rzecz wzajemnego zrozumienia i osiągania wspólnych celów.

Marketing i perswazja w sferze publicznej, który dotyczy form i technik komunikowania publicznego we współczesnych społeczeństwach. Pozwala na poznanie warsztatu analityka procesów formowania opinii publicznej.

Społeczne aspekty reklamy dotyczą przekazów reklamowych i uczą sposobów ich społecznego odkodowywania i interpretowania, z jednej strony oraz formułowania, z drugiej.

Społeczno-kulturowe oddziaływanie Internetu umożliwia poszerzenie wiedzy o kulturze, Internecie, mediach społecznych oraz ich odbiorcach oraz uczy sposobów jej stosowania w sferze działalności społecznej, medialnej i promocyjno-reklamowej. Pozwala na poznanie norm i dobrych praktyk stosowanych w Internecie. Wspiera rozwój świadomości i odpowiedzialności za skutki działań podejmowanych w sferze cyfrowej i w innych obszarach internetowej działalności zawodowej.

Metody badania mass mediów pozwalają na poznanie tradycyjnych i nowoczesnych sposobów badania mediów masowych, ich specyfiki i możliwości zastosowania.

Public and Media Relations umożliwiają zdobycie wiedzy i umiejętności niezbędnych do kreowania wizerunku i tworzenia przekazów medialnych w sektorze prywatnym, publicznym i pozarządowym.

Socjologia wizualna to przedmiot, którego zadaniem jest zapoznanie studentów z możliwościami i przykładami wykorzystania technik wizualnych w socjologii, z etyką w badaniach prowadzonych z wykorzystaniem materiału wizualnego. Pozwala także na zdobycie umiejętności samodzielnej analizy materiału wizualnego oraz wykorzystania materiału wizualnego w ilustracji zagadnień socjologicznych.

Warsztat badawczy został ujęty w programie studiów dwukrotnie. Polega na przygotowaniu i przeprowadzeniu badania empirycznego z zakresu komunikowania społecznego. 

Jak prowadzone są zajęcia

Metody prowadzenia zajęć na specjalności dostosowane są do specyfiki przedmiotów oraz najnowszych trendów w zakresie wykorzystania nowych technologii w procesie kształcenia. Wybierając specjalność komunikacja społeczna będziesz uczestniczyć w zajęciach prowadzonych w formie warsztatowej i projektowej, z wykorzystaniem narzędzi z obszaru IT. Program zajęć dostosowany jest do kształcenia w formule blended learning oraz e-learning.

Co trzeba zrobić, żeby studiować na specjalności komunikacja społeczna

Komunikacja społeczna to jedna z dwóch specjalności na 2-letnich studiach na kierunku socjologia, prowadzących do tytułu zawodowego magistra.

Uprawnione do podjęcia studiów są osoby, które posiadają dyplom ukończenia studiów. Kandydaci przyjmowani są według kolejności na liście rankingowej, sporządzonej na podstawie punktacji za: (1) przeliczony wynik ukończenia studiów wpisany do dyplomu, (2) zgodność albo pokrewieństwo kierunku ukończonych studiów z wybranym kierunkiem studiów drugiego stopnia, przy czym za kierunki pokrewne, uważa się kierunki: administracja publiczna, bezpieczeństwo narodowe, ekonomia, filologie, filologia polska, filozofia, historia, pedagogika, politologia, psychologia, stosunki międzynarodowe. 

Zasady rekrutacji na studia II stopnia

Logo programu Widza Edukacja Rozwój Biało-czerwona flaga i napis Rzeczpospolita Polska Logo Euopejskiego Funduszu Społecznego
Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego, Program Operacyjny Widza Edukacja Rozwój 2014-2020 "Nowoczesne nauczanie oraz praktyczna współpraca z przedsiębiorcami - program rozwoju Uniwersytetu Zielonogórskiego" POWR.03.05.0-00-00-Z014/18