Projekt połączył świat gier fabularnych i nauki w bardzo niezwykłym miejscu - Zakładzie Karnym w Krzywańcu i było to pierwsze wydarzenie tego typu w Polsce. Patronat medialny nad projektem objęła stacja TVN24, która zrealizowała reportaż opublikowany w programie Polska i Świat w dniu 27 marca 2024 roku.
Pomysł wyszedł od Michała Bańki, Mistrza Gry, prowadzącego największy w Polsce kanał na YouTube o RPG (Baniak Baniaka). Za część badawczą odpowiadał zespół pracowników Instytutu Socjologii Uniwersytetu Zielonogórskiego pod kierownictwem dr Justyny Nyćkowiak.
W ramach projektu odbyła się wyjątkowa sesja gry fabularnej „Tajemnice pętli”, której akcja rozgrywała się w Polsce lat 90tych. Rozgrywka toczyła się na teatralnej scenie w Zakładzie Karnym w Krzywańcu, z udziałem czwórki graczy – osadzonych odbywających karę pozbawienia wolności.
Sesja była obserwowana przez widownię złożoną z kilkunastu osadzonych kobiet oraz pracowników Zakładu Karnego. Po grze zarówno gracze, jak i publiczność wzięli udział w badaniu. Jego wyniki znajdziecie w książce oraz w innych publikacjach naukowych.
Projekt pokazał, że RPG to coś więcej niż zabawa. Gry tego typu mogą być przykładem wykorzystywania siły wyobraźni dla budowania kompetencji komunikacyjnych, współpracy i radzenia sobie w sytuacjach konfliktowych, nawet w tak trudnych warunkach, jak izolacja więzienna.
Część wniosków została omówiona w rozmowach z Michałem Bańką na jego kanale YouTube.
