Prace dyplomowe

Praca dyplomowa i egzamin dyplomowy na kierunku Projektowanie społeczne – studia II stopnia

21.11.2023

I ROLA I ZNACZENIE PRACY DYPLOMOWEJ W ROZWOJU ZAWODOWYM

Absolwenci/absolwentki kierunku Projektowanie społeczne potrafią kreować procesy społeczne, kulturowe, gospodarcze i polityczne zarówno jako członkowie/ członkinie zespołów projektowych jak również ich liderzy/liderki. W swojej pracy wykorzystują wiedzę dotyczącą programowania strategicznego, zarządzania strategicznego i zarządzania publicznego, strategii marketingowych i in. Mogą być, między innymi autorami/autorkami, współautorami/ współautorkami, uczestnikami/ uczestniczkami, koordynatorami/ koordynatorkami, konsultantam/konsultantkami lub ewaluatorami/ewaluatorkami projektów społecznościowych lub biznesowych realizowanych przez instytucje publiczne, organizacje społeczne oraz przedsiębiorstwa prywatne i społeczne. Przygotowanie pracy dyplomowej, dzięki współpracy z promotorem/promotorką i dyskusji z innymi uczestnikami/uczestniczkami grupy seminaryjnej, powinno wzmocnić ich kompetencje i umiejętności w tym zakresie. Praca dyplomowa ma wykazać gotowość autora/autorki do pełnienia wymienionych ról.

II FORMY PRACY DYPLOMOWEJ

1. Praca dyplomowa jako projekt  badawczo-interwencyjny

Projekt badawczo-interwencyjny to plan skoordynowanych działań ukierunkowanych na uzyskanie określonych zmian w sferze gospodarczej i/lub społecznej, czyli koncepcja rozwiązania zidentyfikowanego problemu. Projekt powinien być oparty na trafnym rozpoznaniu sytuacji, samodzielnie przeprowadzonej diagnozie potencjałów i potrzeb, dzięki wykorzystaniu teorii i metodologii nauk społecznych i pokrewnych. W zależności od podjętego tematu, projekt może zawierać elementy wdrożeniowe. Autor/autorka projektu  powinien stosować odpowiednie zasady, metody, techniki i narzędzia z zakresu opracowania i zarządzania projektami (np. zasada SMART, mapa interesariuszy, schemat Gantta, analiza ryzyka, opis pakietów roboczych). W pracy autor/autorka wykazuje się znajomością metodologii badań społecznych, umiejętnością wykorzystania teorii w odniesieniu do podejmowanej problematyki, znajomością aktualnej literatury dotyczącej podejmowanej problematyki, umiejętnością przeprowadzenia analiz, opracowania wyników i ich interpretacji.

2. Praca dyplomowa jako ewaluacja  przypadku interwencji

Studium przypadku wybranej interwencji to ewaluacja zaplanowanych i skoordynowanych działań zrealizowanych w sferze biznesowej i/lub społecznej, ukierunkowanych na osiągniecie określonych efektów. Studium przypadku jest pracą empiryczną, która polega na ocenie, w jakim stopniu zaplanowane działania przyczyniły się do osiągnięcia uzyskanych efektów. Ważną częścią pracy są rekomendacje praktyczne, których celem jest poprawa efektywności działań analizowanego rodzaju. Autor/autorka pracy do analizy przypadku interwencji wykorzystuje metodologię badań społecznych, teorię adekwatną do podejmowanej problematyki, aktualną literaturę, zasady analiz, opracowania i interpretacji wyników oraz wykazuje się umiejętnością stosowania odpowiednich zasad, metod, technik i narzędzi z zakresu opracowania i zarządzania projektami.  

3. Praca dyplomowa jako przeglądowa

Przegląd dokumentów o charakterze projektowym jest pracą empiryczną. Polega na ocenie i porównaniu wybranych planów działania (np. projektów, programów strategicznych, rozwojowych) w sferze biznesowej i/lub społecznej lub ich wybranych aspektów. Ocena może się odnosić do sposobów ich opracowania dokumentów, zgodności z zasadami ich tworzenia, adekwatności zaplanowanych działań do problemów, na które odpowiadają, skuteczności sposobów zarządzania nimi i ich wdrażania, sposobu monitorowania i ewaluacji i in. Ważną częścią pracy dyplomowej w postaci przeglądu dokumentów są rekomendacje dotyczące ich tworzenia i treści. Autor/autorka pracy do przeglądu dokumentów o charakterze projektowym wykorzystuje metodologię badań społecznych, teorię adekwatną do podejmowanej problematyki, aktualną literaturę, zasady analiz, opracowania i interpretacji wyników oraz wykazuje się wiedzą dotyczącą odpowiednich zasad, metod, technik i narzędzi z zakresu opracowania i zarządzania projektami.

III STRUKTURA PRACY DYPLOMOWEJ

 Struktura projektu badawczo-interwencyjnego

Praca powinna zawierać następujące elementy:

  1. Wstęp (cel pracy i jego uzasadnienie, struktura pracy)
  2. Określenie obszaru tematycznego i problemu, na który ma odpowiedzieć projekt, z uwzględnieniem przyjętej perspektywy teoretycznej, podstawowych pojęć oraz przeglądu wyników dotychczasowych badań (część teoretyczna)
  3. Diagnoza polegająca na przeprowadzeniu badań (z wykorzystaniem metodologii nauk społecznych) służących pogłębieniu wiedzy na temat problemu i wyznaczeniu celów i kierunków planowanej interwencji (część metodologiczno-empiryczna)
  4. Koncepcja interwencji (cele i kierunki działań, wizja, pakiety robocze/metody i techniki interwencji, wskaźniki realizacji celów; część praktyczna)
  5. Organizacja interwencji (harmonogram działań, lista produktów, analiza ryzyk, zasady zarządzania i monitorowania projektu; część praktyczna)
  6. Bibliografia
  7. Aneks (np. narzędzia badawcze, narzędzia interwencji i in.)

 

Struktura studium ewaluacji przypadku interwencji

Praca powinna zawierać następujące elementy:

  1. Wstęp (cel pracy i jego uzasadnienie, struktura pracy)
  2. Określenie obszaru tematycznego i problemu, na który odpowiada wybrana interwencja, z uwzględnieniem przyjętej perspektywy teoretycznej, podstawowych pojęć oraz przeglądu wyników dotychczasowych badań (część teoretyczna)
  3. Założenia metodologiczne badania (ewaluacji) dotyczące skuteczności zastosowanych metod działania i zarządzania interwencją z wykorzystaniem metodologii nauk społecznych (część metodologiczna)
  4. Analiza i interpretacja uzyskanych wyników z wykorzystaniem wiedzy z zakresu nauk społecznych oraz kreowania i zarządzania projektami (część empiryczna)
  5. Rekomendacje (część praktyczna)
  6. Bibliografia
  7. Aneks (np. narzędzia badawcze, narzędzia interwencji i in.)

 

Struktura pracy przeglądowej

Praca powinna zawierać następujące elementy:

  1. Wstęp (cel pracy i jego uzasadnienie, struktura pracy)
  2. Określenie obszaru tematycznego i problemu, na który odpowiadają wybrane dokumenty o charakterze projektowym lub ich analizowany aspekt, z uwzględnieniem przyjętej perspektywy teoretycznej, podstawowych pojęć oraz przeglądu wyników dotychczasowych badań (część teoretyczna)
  3. Założenia metodologiczne przeglądu dokumentów o charakterze projektowym z wykorzystaniem metodologii nauk społecznych (część metodologiczna)
  4. Analiza i interpretacja uzyskanych wyników z wykorzystaniem wiedzy z zakresu nauk społecznych oraz kreowania i zarządzania projektami (część empiryczna)
  5. Rekomendacje (część praktyczna)
  6. Bibliografia
  7. Aneks (np. narzędzia badawcze, narzędzia interwencji i in.)

 Wszystkie prace dyplomowe, niezależnie od przyjętej koncepcji winny zawierać: bibliografię (według standardu APA), wyjaśnienie pojęć i uzasadnienie ich zastosowania (słowa kluczowe lub koncepcje teoretyczne), diagnozę aktualnej sytuacji dotyczącej podejmowanego problemu, jasną oraz zgodną z przyjętymi założeniami strukturę, przypisy, aneksy (które zawierać powinny narzędzia), dane oraz listę dokumentów, którymi magistrant posługiwał się podczas pisania pracy wraz z informacją o dostępie. Możliwe są propozycje wychodzące poza zaproponowane schematy.

IV WYMOGI EDYTORSKIE PRACY DYPLOMOWEJ

Maszynopis pracy dyplomowej powinien spełniać następujące wymagania:

  1. Format arkusza papieru: A4 (dwustronnie),
  2. Czcionka: Times New Roman lub Calibri,
  3. Wielkość czcionki podstawowej: 12 pkt,
  4. Odstęp między wierszami: 1,5 wiersza,
  5. Marginesy: górny: 2,5 cm, dolny: 2,5 cm, lewy: 3,5 cm, prawy: 1,5 cm (marginesy lustrzane)
  6. Stosować justowanie (wyrównanie tekstu do obu marginesów) oraz jednolite akapity,
  7. Wszystkie strony pracy są ponumerowane, a numer znajduje się u dołu strony.
  8. Grafika w pracy – wykresy, tabele, schematy, rysunki powinny zostać opatrzone odpowiednim podpisem (nad wstawianym obiektem) z podaniem źródła (pod wstawianym obiektem)

 

V ZAGADNIENIA EGZAMINACYJNE

Kierunek: Projektowanie społeczne

  1. Międzysektorowość i interdyscyplinarność w projektowaniu społecznym
  2. Przykłady strategii krótko- i długoterminowych. Podobieństwa i różnice w zasadach ich

opracowywania i wdrażania

  1. Metody analizy strategicznej i instrumenty programowania
  2. Zasady zarządzania projektami
  3. Główne podejścia do organizowania i prowadzenia diagnoz społecznych
  4. Zasady tworzenia i współtworzenia rekomendacji dla organizacji i instytucji
  5. Wybrane techniki mapowania interesariuszy i sposoby ich stosowania
  6. Metody monitorowania i ewaluacji projektów
  7. Sieci społeczne jako czynnik tworzenia i rozwijania projektów
  8. Metoda design thinking – założenia i zastosowanie

 

Moduł społecznościowy

  1. Spójność społeczna jako cel interwencji publicznej w skali lokalnej, regionalnej, krajowej

i międzynarodowej

  1. Założenia i sposoby organizacji systemu usług społecznych w skali krajowej, regionalnej

i lokalnej

  1. Deinstytucjonalizacja usług – założenia, strategie, przykłady
  2. Partycypacja lokalna – założenia i sposoby upowszechniania
  3. Znaczenie i sposoby organizowania konsultacji społecznych
  4. Polityka miejska – zasady tworzenia i sposoby realizacji

 

Moduł biznesowy

  1. Marketing rynkowy i polityczny – podobieństwa i różnice w zasadach stosowania
  2. Badania społeczne w procesach projektowania i sprzedaży produktów i usług
  3. Zachowania konsumentów i narzędzia kształtowania tych zachowań
  4. Narzędzia i sposoby komunikacji wirtualnej w zespołach projektowych
  5. Biznes społeczny – potencjał i prowadzenie
  6. Zasady tworzenia wybranych form przekazów reklamowych i funkcje reklamy

 

 

Pliki do pobrania
Logo programu Widza Edukacja Rozwój Biało-czerwona flaga i napis Rzeczpospolita Polska Logo Euopejskiego Funduszu Społecznego
Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego, Program Operacyjny Widza Edukacja Rozwój 2014-2020 "Nowoczesne nauczanie oraz praktyczna współpraca z przedsiębiorcami - program rozwoju Uniwersytetu Zielonogórskiego" POWR.03.05.0-00-00-Z014/18