I ROLA I ZNACZENIE PRACY DYPLOMOWEJ W ROZWOJU ZAWODOWYM
Absolwenci/absolwentki kierunku Projektowanie społeczne potrafią kreować procesy społeczne, kulturowe, gospodarcze i polityczne zarówno jako członkowie/ członkinie zespołów projektowych jak również ich liderzy/liderki. W swojej pracy wykorzystują wiedzę dotyczącą programowania strategicznego, zarządzania strategicznego i zarządzania publicznego, strategii marketingowych i in. Mogą być, między innymi autorami/autorkami, współautorami/ współautorkami, uczestnikami/ uczestniczkami, koordynatorami/ koordynatorkami, konsultantam/konsultantkami lub ewaluatorami/ewaluatorkami projektów społecznościowych lub biznesowych realizowanych przez instytucje publiczne, organizacje społeczne oraz przedsiębiorstwa prywatne i społeczne. Przygotowanie pracy dyplomowej, dzięki współpracy z promotorem/promotorką i dyskusji z innymi uczestnikami/uczestniczkami grupy seminaryjnej, powinno wzmocnić ich kompetencje i umiejętności w tym zakresie. Praca dyplomowa ma wykazać gotowość autora/autorki do pełnienia wymienionych ról.
II FORMY PRACY DYPLOMOWEJ
1. Praca dyplomowa jako projekt badawczo-interwencyjny
Projekt badawczo-interwencyjny to plan skoordynowanych działań ukierunkowanych na uzyskanie określonych zmian w sferze gospodarczej i/lub społecznej, czyli koncepcja rozwiązania zidentyfikowanego problemu. Projekt powinien być oparty na trafnym rozpoznaniu sytuacji, samodzielnie przeprowadzonej diagnozie potencjałów i potrzeb, dzięki wykorzystaniu teorii i metodologii nauk społecznych i pokrewnych. W zależności od podjętego tematu, projekt może zawierać elementy wdrożeniowe. Autor/autorka projektu powinien stosować odpowiednie zasady, metody, techniki i narzędzia z zakresu opracowania i zarządzania projektami (np. zasada SMART, mapa interesariuszy, schemat Gantta, analiza ryzyka, opis pakietów roboczych). W pracy autor/autorka wykazuje się znajomością metodologii badań społecznych, umiejętnością wykorzystania teorii w odniesieniu do podejmowanej problematyki, znajomością aktualnej literatury dotyczącej podejmowanej problematyki, umiejętnością przeprowadzenia analiz, opracowania wyników i ich interpretacji.
2. Praca dyplomowa jako ewaluacja przypadku interwencji
Studium przypadku wybranej interwencji to ewaluacja zaplanowanych i skoordynowanych działań zrealizowanych w sferze biznesowej i/lub społecznej, ukierunkowanych na osiągniecie określonych efektów. Studium przypadku jest pracą empiryczną, która polega na ocenie, w jakim stopniu zaplanowane działania przyczyniły się do osiągnięcia uzyskanych efektów. Ważną częścią pracy są rekomendacje praktyczne, których celem jest poprawa efektywności działań analizowanego rodzaju. Autor/autorka pracy do analizy przypadku interwencji wykorzystuje metodologię badań społecznych, teorię adekwatną do podejmowanej problematyki, aktualną literaturę, zasady analiz, opracowania i interpretacji wyników oraz wykazuje się umiejętnością stosowania odpowiednich zasad, metod, technik i narzędzi z zakresu opracowania i zarządzania projektami.
3. Praca dyplomowa jako przeglądowa
Przegląd dokumentów o charakterze projektowym jest pracą empiryczną. Polega na ocenie i porównaniu wybranych planów działania (np. projektów, programów strategicznych, rozwojowych) w sferze biznesowej i/lub społecznej lub ich wybranych aspektów. Ocena może się odnosić do sposobów ich opracowania dokumentów, zgodności z zasadami ich tworzenia, adekwatności zaplanowanych działań do problemów, na które odpowiadają, skuteczności sposobów zarządzania nimi i ich wdrażania, sposobu monitorowania i ewaluacji i in. Ważną częścią pracy dyplomowej w postaci przeglądu dokumentów są rekomendacje dotyczące ich tworzenia i treści. Autor/autorka pracy do przeglądu dokumentów o charakterze projektowym wykorzystuje metodologię badań społecznych, teorię adekwatną do podejmowanej problematyki, aktualną literaturę, zasady analiz, opracowania i interpretacji wyników oraz wykazuje się wiedzą dotyczącą odpowiednich zasad, metod, technik i narzędzi z zakresu opracowania i zarządzania projektami.
III STRUKTURA PRACY DYPLOMOWEJ
Struktura projektu badawczo-interwencyjnego
Praca powinna zawierać następujące elementy:
Struktura studium ewaluacji przypadku interwencji
Praca powinna zawierać następujące elementy:
Struktura pracy przeglądowej
Praca powinna zawierać następujące elementy:
Wszystkie prace dyplomowe, niezależnie od przyjętej koncepcji winny zawierać: bibliografię (według standardu APA), wyjaśnienie pojęć i uzasadnienie ich zastosowania (słowa kluczowe lub koncepcje teoretyczne), diagnozę aktualnej sytuacji dotyczącej podejmowanego problemu, jasną oraz zgodną z przyjętymi założeniami strukturę, przypisy, aneksy (które zawierać powinny narzędzia), dane oraz listę dokumentów, którymi magistrant posługiwał się podczas pisania pracy wraz z informacją o dostępie. Możliwe są propozycje wychodzące poza zaproponowane schematy.
IV WYMOGI EDYTORSKIE PRACY DYPLOMOWEJ
Maszynopis pracy dyplomowej powinien spełniać następujące wymagania:
V ZAGADNIENIA EGZAMINACYJNE
Kierunek: Projektowanie społeczne
opracowywania i wdrażania
Moduł społecznościowy
i międzynarodowej
i lokalnej
Moduł biznesowy